GI-kväll

GI-kväll - njut av maten!


GI-KVÄLL

En fredagskväll behöver ju vara tråkig eller ha mindre god mat - tvärtom! GI-mat är god och nyttig, får dig att må bättre och orka mer. En annan fördel är också att man slipper somna i soffan med chipsskålen i knät.

Varför inte inrätta en helt ny vana? Låt fredagskvällen bli en riktig
GI-kväll. Det finns en mängd goda matrecept, och en hel del tips på goda snacks också.

GI-KVÄLLEN BÖRJAR..

Man behöver inte ha tråkigt eller äta mindre gott för att man äter enligt GI. Före maten en fredag kanske man plockar fram lite chips och nötter medan man lagar maten? Undvik chipsen, men ät gärna nötterna. Tänk på att de bästa nötterna är de som varken är dränkta i olja eller saltade.

Om du köper naturella nötter: cashew eller jordnötter till exempel, är ett gott tips att rosta dem lätt i stekpanna utan fett, men salta lagom och krydda gärna!

Varför inte duka upp en god grönsaksdip? Damma av den gamla klassikern med morots- och gurkstavar, doppa i turkisk yoghurt som du rivit ner lite vitlök i, en skvätt olivolja och salt. Hur gott som helst!



GI-KOSTEN

GI-metoden och därmed det som idag kallas för GI-kosten uppfanns i början på 1980-talet och var då den kosthållningen som man rekommenderade diabetiker att hålla. Introduktionen av GI-kosten innebar också att man nu slutade att dela in kolhydrater i enkla eller komplexa kolhydrater. Istället började man från och med nu benämna kolhydrater som snabba eller långsamma, beroende på hur lång tid det tar för kroppen att spjälka dem. 

Enkelt uttryckt kan man säga att GI-kosten innebär att man undviker vitt mjöl i alla former, ris, potatis och undviker socker. Konsten är kanske inte att undvika det, utan att faktiskt hitta bra alternativ att ersätta dem med. 

Kosten delas in i olika delar, protein, kolhydrater och fett. Det är dock inte bara balansen av fett, protein och kolhydrater som är det viktiga när det gäller att vara framgångsrik med GI-metoden, utan givetvis påverkar även mängden mat man tillför kroppen.